Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

OVB Nejvstřícnější bankou – Handicap Friendly za I. čtvrtletí 2013 se stala Česká spořitelna

27.05.2013, 09:49   |   Vstřícná banka   |   komentářů (0)

Nejvstřícnější bankou - Handicap Friendly za první čtvrtletí roku 2013 se stala Česká spořitelna. Tato banka získala nejvyšší hodnocení 85 procent. Za vedoucí Českou spořitelnou se umístila Sberbank a Fio banka, které shodně obdrželi hodnocení 80 procent. Třetí místo pak obsadila Komerční banka se 77,4 procenty. Banky z pohledu jejich vstřícnosti k osobám se zdravotním postižením hodnotí samy tyto osoby. Výsledky hodnocení tak ukazují vstřícnost bank v očích lidí se zdravotním postižením.

 

Česká spořitelna je vůči OZP nejvstřícnější

Česká spořitelna se umístila v historicky prvním hodnocení OVB Vstřícná banka - Handicap Friendly na prvním místě a získala suverénně nejvyšší hodnocení 85 procent. Na první místo tak banku vyneslo 287 osob se zdravotním postižením, které využili možnosti ohodnotit tuzemské banky z hlediska jejich vstřícnosti ke skupině občanů se zdravotním postižením.

Česká spořitelna se umístila jako nejlepší ve většině hypotetických kategoriích hodnocení, tedy v přístupnosti a dostupnosti svých poboček a bankomatů (bezbariérové přístupy, dostupnost poboček, jejich dohledatelnost apod.), dále v rozsahu produktů přizpůsobených osobám se zdravotním postižením, ve vybavenosti poboček pro potřeby OZP, nebo v úpravě a uživatelskému komfortu obslužnosti internetových stránek a internetového bankovnictví.

Své hodnocení odůvodňuje Karel Hřivna, s pohybovým onemocněním takto. "Ještě se mi nestalo, že bych se nemohl sám, svými silami do pobočky banky dostat. Vždy jsem snadno našel možnost, jak banku navštívit. Vždy přitom dostane přednost a nemusím čekat ve frontě. S úctou vůči nízkonákladovým bankám, které jsou možná levnější, ale nejsou pro nás vhodné, konstatuji, že lidé jako já potřebují osobní vyřízení a osobní kontakt s lidmi, kteří zpravují jejich finance a to Česká spořitelna a její zaměstnanci plně splňují a za to jim díky."

Velmi pozitivně byla ze strany OZP hodnocena profesionalita a ochota zaměstnanců banky i specialistů, kteří si problémy a požadavky OZP zabývají. Česká spořitelna také dále investuje do rozvoje a rozšiřování bankomatů uzpůsobených pro používání ze strany lidí se zrakovým postižením. Koncept těchto bankomatů však není ze strany OZP hodnocen pouze pozitivně.

Pan Jan Horký s postižením zraku k bankomatům určeným pro nevidomé klienty ve svém hodnocení uvádí: "Bankomaty pro slepé jsou fajn, zní to dobře, ale je třeba je také konkrétně vyzkoušet, abyste věděli, o čem to skutečně je. Bankomat například nemohu použít sám. Jako nevidomý člověk totiž nevidím, zda mě při výběru hotovosti nikdo nepozoruje a věřte, je to velmi nepříjemný pocit. Proto musím k bankomatu chodit vždy s někým z příbuzných, kteří mě při výběru chrání, což není moc komfortní řešení."

Mezi ostatními hodnoceními však převládá pozitivní pohled na vstřícnost a přístup České spořitelny ve vztahu k osobám se zdravotním postižením. Osobám se zdravotním postižením se při jednoslovném hodnocení banky inspirovanému jejich prvními pocity vybavují termíny „jistota“ a „dostupnost“.

Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny své umístění komentuje takto: "Výsledků hlasování osob se zdravotním postižením si velmi vážíme a vnímáme ho jako ocenění našich aktivit, které pro osoby se zdravotním postižením děláme."

Sberbank a Fio banka shodně druhé. Pro Fio banku se jedná o další úspěch

Obě banky získaly po zaokrouhlení hodnocení shodných výsledků hodnocení ve výši 80 procent. Jejich odstup za první Českou spořitelnou tak představuje 5 procentních bodů.

Pro Fio banku znamená druhé místo v hodnocení již druhý úspěch poté, co se stala za rok 2012 Nejvstřícnější bankou roku 2012. Překvapením je však umístění Sberbank (dříve Volksbank) na druhém místě. Tato banka obdržela pozitivní hodnocení nejen od svých vlastních klientů se zdravotním postižením, u nichž získala suverénně nejvíce pozitivních bodů, ale je také příznivě hodnocena u klientů OZP jiných bank.

Komerční banka třetí

Komerční banka je silně hodnocena ze strany OZP v segmentech, kde zabodovala i Česká spořitelna. Velkou oblibu má banka mezi OZP, které si přivydělávají nebo i přímo podnikají. V rozhodování OZP, které nejsou přímo klienty této banky, hraje vekou roli nejen její známost a pověst, ale také podařená a široká reklamní kampaň. OZP přitom při využívání služeb Komerční banky pociťují snahu o inpiduální přístup, ač je tato položka hodnocena poměrně rozporuplně.

Je třeba připomenout, že Komerční banka kromě třetího místa v kategorii Handicap Friendly se poprvé v historii stala Nejvstřícnější bankou a to za I. čtvrtletí roku 2013.

 

Nejhůře hodnocené banky nemusí být nutně nevstřícné

Na opačném konci hodnocení OZP se umístila Citibank, stejně jako v hlavní kategorii hodnocení OVB Vstřícná banka. Důvodem není ani tak špatná práce banky ve vztahu k osobám se zdravotním postižením, ale především neznalost této banky ze strany OZP, které nejsou klienty této banky. Neznalost či neinformovanost o této bance, resp. i o dalších hodnocených bankách z druhé strany žebříčku motivovala OZP, aby tyto banky hodnotily automaticky průměrně či podprůměrně. Nízkou znalost banky nelze hodnotit jako její nízkou vstřícnost ve vztahu k OZP. Nicméně příklad Fio banky či Sberbank dokazují, že uvedená skutečnost nesouvisí s velikostí banky, ale především s jejím přístupem ke klientům.

Osoby se zdravotním postižením jsou slyšet

Výsledky hodnocení, ale i přístup a aktivita bank v tomto segmentu potvrzují, že hlasy osob se zdravotním postižením jsou čím dál více slyšet a banky tyto hlasy berou na vědomí. Osoby se zdravotním postižením činí už dnes pro banky velkou část jejich klientů. Jedná se přitom o klienty, kteří mají speciální potřeby a vyžadují mírně odlišný přístup ze strany bank. Vnímání OZP komentuje Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením, která je také partnerem projektu Handicap Friendly: „Jakýkoliv projekt, který přináší OZP možnost vyjádřit se k aktuálním otázkám, problémům či návrhům této významné skupiny obyvatel vítám. To se týká i projektu hodnocení bank, který zde dosud chyběl a který dává OZP možnost ukázat bankám, jak je OZP vnímají, v čem je kritizují a co naopak na jejich přístupu oceňují. Názory OZP znamenají pro banky neocenitelnou zpětnou vazbu a v podstatě i návod, jak se k této velké skupiny občanů chovat.“

 

Hodnocení OVB Vstřícná banka - Handicap Friendly - I. čtvrtletí 2013

Banka

Hodnocení v procentech

Česká spořitelna

85

Fio banka

80

Sberbank

80

Komerční banka

77,4

Poštovní spořitelna

75

Air Bank

74,1

ČSOB

71,8

UniCredit Bank

69,5

mBank

65,8

Raiffeisenbank

61,3

GE Money Bank

55

Zuno Bank

52,7

Equa Bank

50,2

LBBW

41,6

Citibank

36

 Autor je advokátem Advokátní kanceláře Mgr. Miroslav Zeman - ProfiPravnik - www.ProfiPravnik.cz 

Prohledat jednotlivé výrazy - OVB Nejvstřícnější bankou – Handicap Friendly za I. čtvrtletí 2013 se stala Česká spořitelna

OVB , Nejvstřícnější , bankou , , , Handicap , Friendly , za , I. , čtvrtletí , 2013 , se , stala , , Česká , spořitelna ,

Vyplavení bytu horor pro každého

Konečně malíř opouští po dvou dnech náš byt. Za dva dny po dřině po malová... více »

Nová služba za 24 hod? Máte jí už za 4 měsíce!

V srpnu tohoto roku, jsem chtěl dceři převést předplacenou kartu na paušál "... více »

Běžná cena? Další z triků obchodníků

Rozhodl jsem se koupit si kávovar. Takový nějaký lepší. Na Internetu to dnes nen... více »

Anketní otázka